9.11.09

konstigheter i min del av stan


förutom våltdäktsmän då.... är det någon som vet vad detta är för något??? de ser ut så här nu, i november. skumt!
Min ärade landskapsarkitektkontakt löste såklart frågan, detta är en Japansk lykta eller Physalis alkekengi var. franchetii. En kraftig perenn med iögonfallande små lyktor i klar orange färg. Japansk lykta håller tillgodo med mager jord, exempelvis sandig sådan. Växten är en avlägsen släkting till tomaten men är dock inte ätlig. Dekorativ i torkade buketter. Zon 7. Den andra physalisen, som man köper i affär och äter, är inte från en perenn, utan en buske, som man måste ha i växthus här
Tack Maria!

2 kommentarer:

  1. Har en granne som odlar sådana dära i sin trädgård på lantstället och som jag brukar få, torkade och klara. Assnyggt att ha hemma och håller tills de bågnar av tyngden av allt damm. Alltså minst ett halvår.
    Angående våldtäktsmannen så förbjuder jag dig att gå ut utan Max eller Ajaxx.
    Fia

    SvaraRadera
  2. Funderar på att stjäla ngr en kväll kanske....

    Jag lovar att ha livvakt med mig! Problemet är väl iofs inte själva utgåendet utan snarare hemmavarnadet och det ev dörräppnandet (har aldrig fattat varför man öppnar när ngn okänd ringer på)

    SvaraRadera